
Så har min andra vecka på Paus passerat. I måndags var jag med Susanne och körde konditori igen. Den dagen gjorde vi Monte Carlo-tårta och prinsesstårta som vanligt. Det gör hon i stort sett varje dag. Jag fick fixa till en frukttårta från gårdagen, alltså att ta bort en del av frukten och sätta på ny. Efter det har man på ny gelé. Jag fick också göra prinsessbakelserna färdigt genom att spritsa grädde på och dekorera med en jordgubbsbit och en chokladplatta.
Lite senare på dagen fick jag göra mockamarängbakelser. Jag fick göra dem från början till slut och såhär gör man:
Man tar två marängbottnar som är ungefär lika stora, och sedan lägger man på en stor klick smörkräm smaksatt med mocka-arom på den ena. Sedan lägger man på den andra marängbottnen och håller ihop bottnarna med ett lätt tryck samtidigt som man drar runt dem med en palettkniv för att få en jämn och fin yta. Sedan rullar man bakelserna i riscrisp och efter det är det dags att spritsa mockasmörkräm ovanpå. Som dekoration lägger man dit ett körsbär, sedan siktar man över lite kakao och toppar med en chokladplatta. Mockamaräng är väldigt roligt att göra men det tar lite tid när man är ovan.
På tisdagen var jag också med Susanne. Den här dagen fick jag göra färdigt semlorna själv och det gick bra. Det är inte så svårt, jag behöver bara få in en bra teknik med spritsningen. Vi gjorde väldigt många anslag den här dagen, i olika storlekar. Vi gjorde också müslibars som blev jättegoda. Jag fick prova att doppa toscarutor i choklad, det var roligt!
Det blev också chocotta som är en slags chokladmoussetårta med en vaniljpannacotta i mitten. Med moussen måste man vara snabb för den stelnar fort. Jag fick prova på att stryka av den när den låg i anslagsringen men det var svårt att få det jämnt och fint. Men det såg hur gott ut som helst!
På onsdagen var det dags att vara med Tommy i bageriet igen. Jag fick vara med och göra kringlor av karlsbaderdeg igen, och den här gången gick det mycket bättre! Jag stressade inte så mycket heller och det var nog delvis därför som det gick bra. Allting går ju mycket bättre andra gången. Den här dagen fick jag testa att köra en maskin som formar brödet och göra små "rutor" av degen. Maskinen är tung och trög att använda, men det gick ändå hyfsat bra för mig.
Sista dagen den här veckan fick jag göra en massa kanelbullar. En kund hade beställt 300 stycken så det var bara att köra järnet. Jag och Tommy hjälptes såklart åt så jag gjorde bara några plåtar medan han gjorde de flesta bullarna. Man kan forma bullar på flera olika sätt; man kan skära en rulle så att det blir snäckor, man kan göra snurror som min mamma och jag gör, man kan göra ett "nystan" som vi gjorde i skolan och så kan man göra på Tommys vis (som jag inte riktigt förstod mig på). Jag blev jätteglad när Tommy sa att jag fick göra hur jag ville. Det blev skolbullar helt enkelt och de blev riktigt fina. Men det är kladdigt att snurra bullar!
Av samma vetedeg skulle det bli längder som jag fick klippa. Jag tyckte att det såg jättesvårt ut när Tommy gjorde det med van hand, men när jag fick prova själv så blev det inte så dumt ändå. Helt okej för att vara första gången. Rainer hjälpte också till och visade mig.