torsdag 22 mars 2012

Första veckan

Första veckan på praktiken har gått fort, men det känns samtidigt som att jag har lärt mig massor.

I måndags klockan 6 på morgonen startade jag och fick börja med att gå bredvid konditorn Susanne. Under dagen fick jag vara med och göra tre olika tårtor bland annat (monte carlo, prinsesstårta och frukttårta). Jag fick också vara med och göra dammsugarfyllning och mazarinmassa. Jag fick forma marsipan med hjälp av formar.
Dagen gick bra, jag hade förväntat mig ett mindre kaos men det gick ganska bra. Det var extra roligt att mina tårtor kom ut i butiken till försäljning.

På tisdagen var jag också med Susanne,och då fick jag göra en massa Budapestrullar. Det är svårt med dem eftersom de är så sköra men efter att ha gjort 8 stycken hade jag något hum om det i alla fall. Vi gjorde också mördegsbottnar för att fylla på lagret.
En stor del av Susannes jobb består av planering. Man måste se till att allting finns. Allt från olika fyllningar till färdiga bakelser och mördeg. Mycket förvaras i frysen så att det kan tas ut och tinas när det göras i ordning och säljas.

På onsdagen fick jag gå med bagaren, Tommy.Han har 51 år i yrket bakom sig så han är ett riktigt proffs. Jag fick börja med att göra i ordning kaffebröd. Att pensla på smör eller aprikossylt, doppa i socker och sedan hälla glasyr på är inte alltför svårt men ganska kladdigt.
Jag fick också vara med och baka matbröd som finns i många varianter på Paus. Det finns till exempel levine (vitt lantbröd), frallor på bergisdeg, sportlimpa (med russin), valnötsbröd, pumpabröd, potatislimpa, durumlimpa och flera till. Man använder både maskiner och händerna för att forma bröden som finns i många olika former. Det man formar för hand när det gäller matbröden är främst limpor och mindre avlånga bröd. Jag fick vara med och göra lite av varje, forma limpor med händerna (spänning i degen är viktigt!) och lägga upp maskinformade degbitar och doppa i olika sorters frön.
Första dagen med bageri handlade mycket om att observera.

Idag, torsdag, har jag också varit med Tommy. I morse fick jag göra lite mer på kaffebröden (prova att glasera med sprits). Sedan var det dags att göra matbröd igen. Idag gjorde vi karlsbaderdeg som vi använde till att göra kringlor, vilket jag tyckte var jättesvårt. Jag hängde bara inte med på hur man skulle snurra ihop dem. Det måste jag definitivt träna mera på! Sedan fick jag också göra en sorts flätade kransar av samma deg och det var inte riktigt lika svårt. Vi gjorde också levinedeg som jäser till dagen efter.
När dagen var slut i bageriet fick jag hjälp av Susanne att prova på pikering (spritsa mönster med smält choklad). Man måste forma en riktigt bra strut av papper,och min strut blev inte bra så det var choklad överallt. Något att träna på hemma tror jag. Det är väldigt roligt att man får hitta på egna mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar