Jag var bara på
konditoridelen förra veckan. Fick göra allt möjligt, men många tårtor
förstås. Vi brukar göra tre sorters tårtor varje dag; prinsess, monte
carlo och frukttårta. Sedan, om det kommer in en beställning så kan det
bli en annan sorts tårta också, t.ex. gräddtårta. Den sistnämnda fick
jag var med och göra för första gången den här veckan. Det var lite
knepigt att spritsa grädde med "föntyllen" så att det täckte tårtan.
Lite senare under veckan fick jag göra frukttårtorna helt själv från
början till slut och det var nog det roligaste jag gjorde under veckan.
Det som är viktigt att tänka på med alla tårtor att de ska vara så höga
som möjligt för då säljer de bra.
Jag fick också göra Napoleon för
andra gången, och det ska alltid vara minst fem gånger mera gräddcrème
än vad jag tror. Det där med vad som är lagom tar tid att lära sig.
Sedan
har jag varit med och gjort äppelkaka, mockamaräng, passionsinteriör,
chokladbollssmet, anslag och hallonmousse bland annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar