söndag 22 april 2012

Förra veckan

Jag var bara på konditoridelen förra veckan. Fick göra allt möjligt, men många tårtor förstås. Vi brukar göra tre sorters tårtor varje dag; prinsess, monte carlo och frukttårta. Sedan, om det kommer in en beställning så kan det bli en annan sorts tårta också, t.ex. gräddtårta. Den sistnämnda fick jag var med och göra för första gången den här veckan. Det var lite knepigt att spritsa grädde med "föntyllen" så att det täckte tårtan.
Lite senare under veckan fick jag göra frukttårtorna helt själv från början till slut och det var nog det roligaste jag gjorde under veckan. Det som är viktigt att tänka på med alla tårtor att de ska vara så höga som möjligt för då säljer de bra.
Jag fick också göra Napoleon för andra gången, och det ska alltid vara minst fem gånger mera gräddcrème än vad jag tror. Det där med vad som är lagom tar tid att lära sig.
Sedan har jag varit med och gjort äppelkaka, mockamaräng, passionsinteriör, chokladbollssmet, anslag och hallonmousse bland annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar